Contact met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden
Het gebrek aan gezondheidsvaardigheden bij veel patiënten is een ernstig onderschat probleem. Bijna 1 op de 3 (!) volwassenen die je in je spreekkamer ziet, heeft moeite met het verkrijgen, begrijpen of gebruiken van informatie over gezondheid.
Dit geldt vooral voor:
- ouderen;
- mensen met een lage opleiding
- mensen met een migratie-achtergrond die de taal vaak minder machtig zijn
- mensen in stressvolle situaties
Deze groep heeft dus ook andere behoeftes over hoe er met ze gecommuniceerd wordt. Je standaard manier van communiceren zal bij deze groep vaak minder effectief zijn en tot minder tevredenheid leiden.
Een paar tips die kunnen helpen in de communicatie met patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden:
- Gebruik korte en duidelijke zinnen;
- Gebruik alleen woorden die iedereen kent, vermijd zo veel mogelijk jargon;
- Gebruik liever beelden dan tekst om wat uit te leggen;
- Hou het steeds kort en compact. Check veel vaker dan je normaal gesproken wellicht zou doen of de patiënt heeft begrepen wat je hebt uitgelegd en vraag om dat in eigen woorden samen te vatten;
- Herhaal waar nodig;
- Reserveer extra tijd in het consult als je vooraf weet dat je een patiënt met beperkte gezondheidsvaardigheden zult zien
Interessante links over dit onderwerp
- Ervaringen en behoeften van mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. https://www.nivel.nl/sites/default/files/bestanden/1003622.pdf
- Een ervaringsdeskundige laat zien wat voor haar wel en niet werkt in deze korte video.
- Check of je informatiemateriaal begrijpelijk is voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden met de Checklist toegankelijke informatie of het Voorlichtingsmateriaal BeoordelingsInstrument (VBI).
- E-learning ‘Samen Beslissen met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden’.
- In deze toolkit op het platform Uitkomstgerichtezorg vind je veelgestelde vragen over gezondheidsvaardigheden van patiënten, speciaal bedoeld voor zorgverleners.